klanten weren met veel retouren

Duitse webwinkels doen geen zaken meer met twee procent van de online consumenten omdat zij té veel producten bestellen en dan weer retour sturen.

De verhouding is compleet zoek bij deze kleine maar kostbare klantengroep. De kosten van de retouren, die vaak voor rekening van de winkel zijn, zijn zo hoog dat de shops besluiten om klanten op een soort zwarte lijst te zetten. Orders worden voor hen niet meer uitgevoerd.

In Duitsland zijn 350 webwinkels gevraagd hoe ze omgaan met buitensporig retournerende klanten.

Het blijkt vooral de kleinere webwinkels, met omzetten van minder dan een miljoen euro, vrij rigoreus handelen. Zonder waarschuwing krijgen ze een winkelverbod. Twintig procent van de winkels geeft wel een waarschuwing en vraagt de klanten het aantal retouren drastisch terug te dringen. Ze mogen tijdelijk niet meer shoppen bij hun favoriete winkel om zich te bezinnen. Daarna gaat het slot weer van de deur. Een derde van de winkeliers doet niets tegen buitensporig retourgedrag.

Bron: Etailment